Прощеное воскресенье – последний день перед Великим постом
Февраль 9th 2010 -
«Если ты, человек, не прощаешь всякого согрешившего против тебя, не утруждай себя постом и молитвой – Бог не примет тебя» Преподобный Ефрем Сирин.
Прощеное воскресенье: как проходит Чин Прощения
В этот день все православные просят друг у друга прощения — чтобы приступить к посту с доброй душой, сосредоточиться на духовной жизни с чистым сердцем встретить Пасху — день Воскресения Христова.
В этот день последний раз употребляется скоромная пища.
Чин прощения, как правило, совершается в храмах в воскресенье вечром — это служба вечерни сырной седмицы. Начинается служба как обычная вечерня, но в храме уже все по-другому: на аналоях великопостные черные или фиолетовые аналои, в середине службы и священники меняют облачение на темное. По-особенному торжествено и радостно: начинается весна постная, весна духовная!
Прощеное воскресенье. Вечерня с чином прощения
Прощеное воскресенье. Галина Пухальская
Прощеное воскресенье: шесть советов, как простить своего врага
Вечерня начинается по-обычному. На «Господи воззвах» поются стихиры:
Творение господина Иосифа. Стихиры, глас 2.
Подобен: Егда от Древа:
Воздержанием тело смирити вси потщимся, божественное преходяще поприще непорочнаго поста и молитвами и слезами Господа спасающаго нас взыщем, и забвение злобы всеконечное сотворим, вопиюще: согрешихом Ти, спаси, якоже древле ниневитяны Христе Царю, и общники ны сотвори Небеснаго Царствия Благоутробне.
Себе отчаяваю, помышляя дела моя Господи, всякаго мучения достойная: се бо презрев честныя Твоя Спасе заповеди, блудно мое житие иждих. Темже молюся, тучами покаяния мя очистив, постом и молением яко един милостивый просвети, и не гнушайся мене Благодетелю всех, и Преблагий.
Ин господина Феодора, глас тойже.
Подобен: Паче ума даров:
Постное время светло начнем, к подвигом духовным себе подложивше, очистим душу, очистим плоть, постимся якоже в снедех от всякия страсти, добродетельми наслаждающеся духа: в нихже совершающеся любовию, да сподобимся вси видети всечестную страсть Христа Бога и святую Пасху, духовно радующеся.
Таже в Минеи святому, подобны 3.
Вход с кадильницею: Свете тихий:
Прокимен глас 8:
Не отврати лица Твоего от отрока Твоего, яко скорблю, скоро услыши мя: вонми души моей, и избави ю.
Стих: Спасение Твое Боже да приимет мя.
Стих: Да узрят нищии, и возвеселятся.
Стих: Взыщите Бога, и жива будет душа ваша.
И паки высочайшим гласом: Не отврати лица Твоего:
На стиховне самогласен глас 4:
Возсия благодать Твоя Господи, возсия просвещение душ наших. Се время благоприятное, се время покаяния, отложим дела тьмы, и облечемся во оружия света: яко да преплывше поста великую пучину, в тридневное Воскресение достигнем, Господа и Спаса нашего Иисуса Христа, спасающаго души наша.
Стих: К Тебе возведох очи мои:
И повторяем тойже.
Таже стих: Помилуй нас Господи, помилуй нас:
И мученичен: Прославляемый в памятех святых Твоих Христе Боже, от них умоляемь, низпосли нам велию милость.
Слава, самогласен в Минеи, аще имать: И ныне, Богородичен по гласу Минеи. Аще ли не имать, Слава, и ныне, Богородичен, глас тойже.
Подобен: Яко добля:
Ангельстии чини Тя Богомати прославляют: Бога бо Всечистая родила еси, Отцу, и Духу соприсносущна, и ангельская воинства от не сущаго хотением поставивша. Егоже моли от тли спасти и просветити души православных, Тя воспевающих Всечистая.
Ныне отпущаеши: Трисвятое: поклоны три. Пресвятая Троице: Отче наш: И настоящия тропари, глас 4: Богородице Дево радуйся: И творим поклон един. Слава: Крестителю Христов: поклон един. И ныне: Молите о нас святии апостоли: поклон един. Таже, Под Твое благоутробие: без поклона. Господи помилуй, 40 кротким и тихим гласом. Слава, и ныне: Честнейшую херувим: Именем Господним благослови отче. Священник: Сый благословен Христос Бог наш всегда, ныне и присно и во веки веков. Мы же: Аминь. И молитву: Небесный Царю:
И творим три поклоны великия, и глаголем молитву преподобнаго Ефрема Сирина:
Господи и Владыко живота моего, дух праздности уныния, любоначалия, и празднословия не даждь ми.
Дух же целомудрия, смиреномудрия, терпения, и любве, даруй ми рабу Твоему.
Ей Господи Царю, даруй ми зрети моя прегрешения, и не осуждати брата моего, яко благословен еси во веки веков, аминь.
После этого настоятель храма произносит проповедь, затем священники прост прощения у прихожан и друг друга. После этого все клирики выходят к амвону, а прихожане подходят, целую крест или икону, испрашивают прощения у клириков.
Пост и прощение (мф. 6,14-21)
Пост освобождает нас от порабощения греху, от плена «этого мира». Но в Евангельском чтении последнего воскресения говорится об условиях этого освобождения. Первое условие — пост: отказаться от того, чтобы считать желания и требования нашей падшей природы нормальными; сделать усилие освободить дух от диктаторской воли плоти, материи. Но для того, чтобы пост наш был настоящим, подлинным, надо, чтобы он не был лицемерным, «показным». Мы должны «явиться постящимися не пред людьми, но пред Отцем (нашим), Который втайне» (Матф. 6,18). Второе условие поста — прощение: «если вы будете прощать людям согрешения их, то простит и вам Отец ваш Небесный» (Мф. 6,15). Торжество греха, главный признак его владычества в мире — это ссоры, несогласия, разделения, ненависть. Поэтому первый пролом через крепость греха есть прощение: возвращение к единению, согласию, любви. Лучезарное всепрощение Самого Бога воссияет между мной и моим «врагом», если я ему прощу. Простить — это значит отвергнуть все счеты и расчеты человеческих отношений, предоставив их Христу. Прощение — настоящее «вторжение» Царствия Небесного в наш грешный и падший мир.
Прот. Александр Шмеман
Метки: Александр Шмеман, Великий Пост